11 August 2012

More on "Fado&Piano"


Here's a very informative comment on the latest Maria Ana Bobone record, written by one of the readers of this blog, Aldemar Fernandes Parola. (Note: version in Portuguese is below.) I hope you enjoy it!

'In my opinion fado for voice and piano is not a new hypotesis. What is new in “Fado & Piano” is the fact that Maria Ana Bobone plays piano and sings simultaneously. Few singers have the knowledge, the ability and the art to play piano and sing simultaneously. Since fado and the majority of the portuguese traditional songs are a kind of ritual music, transmiting feelings and emotions, the control of the cadence is extremely important and to have control on the cadence nothing better than to have one person playing and singing.

'Piano was already used in her second CD, “Senhora da Lapa” as an accompaniment for the majority of the tracks but it was played by João Paulo, another virtuoso, composer of the beautiful melody of “Senhora da Lapa” score.

'In the first CD of Maria Ana Bobone, named “Luz Destino”, published in 1996, which was more audacious than “Fado & Piano” due to the arrangements with a barroque sonority made by Ricardo Rocha, she was accompanied at the harpsichord by João Paulo, at the portuguese guitar by Ricardo Rocha himself and in some scores at the contrabass by Mário Franco.

'May be “Fado & Piano” will be more popular than the previous CDs because at first sight it looks less sophisticated. But in my opinion this is not true. In spite of sophistication and simplicity being considered as opposed, all Maria Ana's CDs, including “Fado & Piano, are simultaneously simple and sophisticated. Is there something simpler than fado and piano? On the contrary is there something more sohisticated than voice conveing both excitement and joy in a quiet way accompanied on the piano with a harmonious arrangement ? Schubert's “lieder” are certainly good examples of the combination of simplicity and sophistication and I believe “Fado & Piano” is also another good example.'

--Aldemar Fernandes Parola

Versão em português: Na minha opinião fado para voz e piano não é uma hipótese nova. O que há de novo no "Fado & Piano" é o fato de Maria Ana Bobone tocar piano e cantar ao mesmo tempo. Poucos cantores têm o conhecimento, a habilidade e a a
rte de tocar piano e cantar simultaneamente. Como o fado e a maioria das canções tradicionais portuguesas são um tipo de música ritual, transmitindo sentimentos e emoções, o controle da cadência é extremamente importante e para ter o controle sobre a cadência nada melhor do que ter uma pessoa tocando e cantando.

Piano já foi usado como acompanhamento em seu segundo CD, "Senhora da Lapa" tendo sido interpretado por João Paulo, outro virtuoso, compositor da bela melodia da canção "Senhora da Lapa".

No primeiro CD de Maria Ana Bobone, chamado "Luz Destino", publicado em 1996, que foi mais audacioso do que o "Fado e Piano", devido aos arranjos com sonoridade barroca feitos por Ricardo Rocha, ela foi acompanhado ao cravo por João Paulo, à guitarra portuguesa pelo próprio Ricardo Rocha e em algumas das canções por Mário Franco ao contrabaixo.

O CD Fado & Piano de Maria Ana Bobone certamente será mais popular dos que os anteriores por uma única razão: aparenta ser menos sofisticado. Mas, na minha opinião isso não é verdade. Embora sofisticação e simplicidade sejam considerados como opostos, todos os CDs de Maria Ana, incluindo "Fado & Piano, são ao mesmo tempo simples e sofisticados. Existe algo mais simples do que voz acompanhada ao piano? Haverá algo mais sofisticado do que a voz transmitindo tanto emoção como alegria de uma forma serena acompanhada ao piano com um arranjo harmonioso? Os "Lieder" de Schubert são certamente bons exemplos da combinação de simplicidade e sofisticação e eu acredito que "Fado e Piano" também é outro bom exemplo.

No comments:

Post a Comment